Молитвы в пасхальный период. Часы Пасхи

Часы святой Пасхи при богослужении в Храме

Часы, отделяющие пасхальную Заутреню от Литургии, проходят для многих незамеченными, потому что не читаются, как обычно, а поются, и состоят не из псалмов (составляющих их основу), а из избранных пасхальных песнопений, легко узнаваемых на слух.
Равным образом и другие богослужения Пасхи и всей Светлой седмицы (т. е. до следующего воскресенья) состоят почти исключительно из пения (за исключением чтения Апостола и Евангелия, иерейских возгласов и дьяконских ектений). Вообще же чтение Псалтири, сборника древнееврейских религиозных гимнов и молитв, упраздняется на всю Светлую неделю потому, что «сень ветхозаветная не имеет уже места при лучезарном сиянии новозаветной благодати».

Келейные молитвы в пасхальный период

По давней традиции обычные утренние и вечерние молитвы заменяются в Светлую Седмицу пасхальными часами. Все часы: 1-ый, 3-ий, 6-ой, 9-ый - совершенно одинаковые и читаются одинаково. Это последование Пасхальных Часов содержит основные пасхальные песнопения. Начинается, конечно, «Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав», «Воскресение Христово видевше…» трижды поется, затем поются ипакои, экзапостиларий и так далее. Это последование по времени прочтения гораздо короче, чем обычное утреннее и вечернее правило. Обычные молитвы, которые содержат и покаянного характера молитвы, и другого рода, все заменяются пасхальными песнопениями, которые выражают нашу радость от этого великого события.

Часы пасхальные

Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав. (Трижды )

Воскресение Христово видевше, поклонимся святому Господу Иисусу, Единому Безгрешному. Кресту Твоему поклоняемся, Христе, и святое Воскресение Твое поем и славим. Ты бо еси Бог наш, разве Тебе иного не знаем, имя Твое именуем. Приидите вси вернии, поклонимся святому Христову Воскресению: се бо прииде Крестом радость всему миру. Всегда благословяще Господа, поем Воскресение Его: распятие бо претерпев, смертию смерть разруши. (Трижды )

Предварившыя утро яже о Марии, и обретшыя камень отвален от гроба, слышаху от ангела: во свете присносущнем Сущаго, с мертвыми что ищете яко человека? Видите гробныя пелены, тецыте и миру проповедите, яко воста Господь, умертвивый смерть, яко есть Сын Бога, спасающаго род человеческий.

Аще и во гроб снизшел еси, Безсмертне, но адову разрушил еси силу, и воскресл еси яко победитель, Христе Боже, женам мироносицам вещавый: радуйтеся, и Твоим апостолом мир даруяй, падшим подаяй воскресение.

Во гробе плотски, во аде же с душею яко Бог, в рай же с разбойником, и на престоле был еси, Христе, со Отцем и Духом, вся исполняяй, неописанный.

Слава : Яко Живоносец, яко рая краснейший, воистинну и чертога всякаго царскаго показася светлейший, Христе, гроб Твой, источник нашего Воскресения.

И ныне : Вышняго освещенное Божественное селение, радуйся: Тобою бо дадеся радость, Богородице, зовущим: благословенна Ты в женах еси, Всенепорочная Владычице.

Господи, помилуй. (40 раз )

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно, и во веки веков, аминь.

Честнейшую херувим и славнейшую без сравнения серафим, без истления Бога слова рождшую, сущую Богородицу Тя величаем.

Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав. (Трижды )

На Светлой седмице вместо утренних и вечерних молитв поются Часы Пасхи. Перед Причастием в эти дни читается Последование ко Святому Причащению (без псалмов) и канон Пасхи вместо всех других канонов.

Все молитвы (в том числе благодарственные по Святом Причащении) предваряются троекратным чтением тропаря Пасхи: «Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ, и сущим во гробех живот даровав». Псалмы и молитвы с Трисвятого («Святый Боже…») по «Отче наш» при этом не читаются.

Со второй седмицы по Пасхе правило становится прежним, но до праздника Вознесения в нем появляются некоторые особенности:

  • вместо молитвы «Царю Небесный» трижды читается тропарь Пасхи,
  • вместо молитвы «Достойно есть» читается припев Пасхального канона «Ангел вопияше Благодатней» с ирмосом «Светися, светися, новый Иерусалиме».

Документ «Об участии верных в Евхаристии», утвержденный в феврале 2016 года Архиерейским Собором Русской Православной Церкви напоминает, что у мирян, желающим причаститься на литургиях Светлой седмицы, можно ограничить пост до невкушения пищи после полуночи и блюдением себя от неумеренного потребления пищи и пития.

Правило ко Святому Причащению на Светлой седмице

Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе, Боже наш, помилуй нас. Аминь.

Часы Святой Пасхи

Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ, и сущим во гробех живот даровав. (Трижды)

Воскресение Христово видевше, поклонимся святому Господу Иисусу, Единому безгрешному. Кресту Твоему покланяемся, Христе, и святое воскресение Твое поем и славим: Ты бо еси Бог наш, разве Тебе иного не знаем, имя Твое именуем. Приидите вси вернии, поклонимся святому Христову воскресению: се бо прииде Крестом радость всему миру. Всегда благословяще Господа, поем воскресение Его: распятие бо претерпев, смертию смерть разруши. (Трижды)

Ипакои, глас 8-й

Предварившия утро яже о Марии, и обретшия камень отвален от гроба, слышаху от ангела: во свете присносущнем Сущаго, с мертвыми что ищете яко человека? Видите гробныя пелены, тецыте и миру проповедите, яко воста Господь, умертвивый смерть, яко есть Сын Бога, спасающаго род человеческий.

Кондак, глас 8-й

Аще и во гроб снизшел еси, Безсмертне, но адову разрушил еси силу, и воскресл еси яко победитель, Христе Боже, женам мироносицам вещавый: радуйтеся, и Твоим апостолом мир даруяй, падшим подаяй воскресение.

Тропари, глас 8-й

Во гробе плотски, во аде же с душею яко Бог, в раи же с разбойником, и на престоле был еси, Христе, со Отцем и Духом, вся исполняяй, Неописанный.

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Яко живоносец, яко рая краснейший, воистинну и чертога всякаго царскаго показася светлейший, Христе, гроб Твой, источник нашего воскресения.

И ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Вышняго освященное Божественное селение, радуйся: Тобою бо дадеся радость, Богородице, зовущим: благословенна Ты в женах еси, всенепорочная Владычице.

Господи, помилуй. (40 раз)

Пасхальный канон, глас 1-й

Песнь 1
Ирмо́с : Воскресения день, просветимся людие: Пасха, Господня Пасха! От смерти бо к жизни, и от земли к Небеси, Христос Бог нас преведе, победную поющия.

Христос воскресе из мертвых.

Очистим чувствия, и узрим неприступным светом воскресения Христа блистающася, и радуйтеся рекуща ясно да услышим, победную поюще.

Христос воскресе из мертвых.

Небеса убо достойно да веселятся, земля же да радуется, да празднует же мир, видимый же весь и невидимый: Христос бо воста, веселие вечное.

Богородичны[∗]:
(Поемыя со второго дня Пасхи то отдания)

Умерщвления предел сломила еси, вечную жизнь рождшая Христа, из гроба возсиявшаго днесь, Дево всенепорочная, и мир просветившаго.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Воскресшаго видевши Сына Твоего и Бога, радуйся со апостолы, Богоблагодатная чистая: и еже радуйся первее, яко всех радости вина, восприяла еси, Богомати всенепорочная.

Песнь 3
Ирмо́с: Приидите, пиво пием новое, не от камене неплодна чудодеемое, но нетления источник, из гроба одождивша Христа, в Немже утверждаемся.

Христос воскресе из мертвых.

Ныне вся исполнишася света, Небо же и земля и преисподняя: да празднует убо вся тварь востание Христово, в Немже утверждается.

Христос воскресе из мертвых.

Вчера спогребохся Тебе, Христе, совостаю днесь воскресшу Тебе, сраспинахся Тебе вчера, Сам мя спрослави, Спасе, во Царствии Твоем.

Богородичны:

Пресвятая Богородице, спаси нас.

На нетленную жизнь прихожду днесь, благостию Рождшагося из Тебе, Чистая, и всем концем свет облиставшаго.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Бога, Егоже родила еси плотию, из мертвых, якоже рече, воставша видевши, Чистая, ликуй, и Сего яко Бога, Пречистая, возвеличай.

Ипакои, глас 4-й:
Предварившия утро яже о Марии, и обретшия камень отвален от гроба, слышаху от Ангела: во свете присносущнем Сущаго, с мертвыми что ищете, яко человека? Видите гробныя пелены, тецыте, и миру проповедите, яко воста Господь, умертвивый смерть, яко есть Сын Бога, спасающаго род человеческий.

Песнь 4
Ирмо́с: На божественней стражи, богоглаголивый Аввакум да станет с нами и покажет светоносна ангела, ясно глаголюща: днесь спасение миру, яко воскресе Христос, яко всесилен.
Христос воскресе из мертвых.

Мужеский убо пол, яко разверзый девственную утробу, явися Христос: яко человек же, Агнец наречеся: непорочен же, яко невкусен скверны, наша Пасха, и яко Бог истинен совершен речеся.

Христос воскресе из мертвых.

Яко единолетный агнец, благословенный нам венец Христос, волею за всех заклан бысть, Пасха чистительная, и паки из гроба красное правды нам возсия Солнце.

Христос воскресе из мертвых.

Богоотец убо Давид, пред сенным ковчегом скакаше играя, людие же Божии святии, образов сбытие зряще, веселимся божественне, яко воскресе Христос, яко всесилен.

Богородичны:

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Создавый Адама, Твоего праотца, Чистая, зиждется от Тебе, и смертное жилище разори Своею смертию днесь, и озари вся божественными блистаньми воскресения.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Егоже родила еси Христа, прекрасно из мертвых возсиявша, Чистая, зрящи, добрая и непорочная в женах и красная, днесь во спасение всех, со апостолы радующися, Того прославляй.

Песнь 5
Ирмо́с: Утренюем утреннюю глубоку, и вместо мира песнь принесем Владыце, и Христа узрим, Правды Солнце, всем жизнь возсияюща.

Христос воскресе из мертвых.

Безмерное Твое благоутробие адовыми узами содержимии зряще, к свету идяху Христе, веселыми ногами, Пасху хваляще вечную.

Христос воскресе из мертвых.

Приступим, свещеноснии, исходящу Христу из гроба яко жениху, и спразднуим любопразднственными чинми Пасху Божию спасительную.

Богородичны :

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Просвещается божественными лучами и живоносными воскресения Сына Твоего, Богомати Пречистая, и радости исполняется благочестивых собрание.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Не разверзл еси врата девства в воплощении, гроба не разрушил еси печатей, Царю создания: отонудуже воскресшаго Тя зрящи, Мати радовашеся.

Песнь 6
Ирмо́с: Снизшел еси в преисподняя земли и сокрушил еси вереи вечныя, содержащия связанныя Христе, и тридневен, яко от кита Иона, воскресл еси от гроба.

Христос воскресе из мертвых.

Сохранив цела знамения, Христе, воскресл еси от гроба, ключи Девы невредивый в рождестве Твоем, и отверзл еси нам райския двери.

Христос воскресе из мертвых.

Спасе мой, живое же и нежертвенное заколение, яко Бог Сам Себе волею привед Отцу, совоскресил еси всероднаго Адама, воскрес от гроба.

Богородичны:

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Возведеся древле держимое смертию и тлением, Воплотившимся от Твоего пречистаго чрева, к нетленней и присносущней жизни, Богородице Дево.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Сниде в преисподняя земли, в ложесна Твоя, Чистая, cшедый, и вселивыйся и воплотивыйся паче ума, и воздвиже с Собою Адама, воскрес от гроба.

Кондак, глас 8-й
Аще и во гроб снизшел еси, Безсмертне, но адову разрушил еси силу, и воскресл еси яко победитель, Христе Боже, женам мироносицам вещавый: радуйтеся, и Твоим апостолом мир даруяй, падшим подаяй воскресение.

Икос
Еже прежде солнца, Солнце зашедшее иногда во гроб, предвариша ко утру, ищущия яко дне мироносицы девы, и друга ко друзей вопияху: О другини! приидите, вонями помажем тело живоносное и погребенное, плоть Воскресившаго падшаго Адама, лежащую во гробе. Идем, потщимся якоже волсви, и поклонимся, и принесем мира яко дары, не в пеленах, но в плащанице Обвитому, и плачим, и возопиим: о Владыко, востани, падшим подаяй воскресение.

Воскресение Христово видевше, поклонимся Святому Господу Иисусу, Единому безгрешному, Кресту Твоему покланяемся, Христе, и святое воскресение Твое поем и славим: Ты бо еси Бог наш, разве Тебе иного не знаем, имя Твое именуем. Приидите вси вернии, поклонимся святому Христову воскресению: се, бо прииде Крестом радость всему миру. Всегда благословяще Господа, поем воскресение Его: распятие бо претерпев, смертию смерть разруши. (Трижды)

Воскрес Иисус от гроба, якоже прорече, даде нам живот вечный и велию милость. (Трижды)

Песнь 7
Ирмо́с : Отроки от пещи избавивый, быв человек, страждет яко смертен, и страстию смертное в нетления облачит благолепие, Един благословен отцев Бог, и препрославлен.

Христос воскресе из мертвых.

Жены с миры богомудрыя в след Тебе течаху: Егоже яко мертва со слезами искаху, поклонишася радующияся Живому Богу, и Пасху тайную Твоим, Христе, учеником благовестиша.

Христос воскресе из мертвых.

Смерти празднуем умерщвление, адово разрушение, иного жития вечнаго начало, и играюще поем Виновнаго, единаго благословеннаго отцев Бога и препрославленнаго.

Христос воскресе из мертвых.

Яко воистинну священная и всепразднственная, сия спасительная нощь, и светозарная, светоноснаго дне, востания сущи провозвестница: в нейже безлетный Свет из гроба плотски всем возсия.

Богородичны:
Пресвятая Богородице, спаси нас.

Умертвив Сын Твой смерть, Всенепорочная, днесь, всем смертным пребывающий живот во веки веков дарова, Един благословенный отцев Бог и препрославленный.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Всем царствуяй созданием, быв человек, вселися в Твою, Богоблагодатная, утробу, и распятие претерпев и смерть, воскресе боголепно, совозставив нас яко всесилен.

Песнь 8
Ирмо́с : Сей нареченный и святый день, един суббот Царь и Господь, праздников праздник, и торжество есть торжеств: в оньже благословим Христа во веки.

Христос воскресе из мертвых.

Приидите, новаго винограда рождения, божественнаго веселия, в нарочитом дни воскресения, Царствия Христова приобщимся, поюще Его яко Бога во веки.

Христос воскресе из мертвых.

Возведи окрест очи твои, Сионе, и виждь: се бо приидоша к тебе, яко богосветлая светила, от запада, и севера, и моря, и востока чада твоя, в тебе благословящая Христа во веки.

Троичен: Пресвятая Троице Боже наш, слава Тебе.

Отче Вседержителю, и Слове, и Душе, треми соединяемое во ипостасех Естество, Пресущественне и Пребожественне, в Тя крестихомся, и Тя благословим во вся веки.

Богородичны:
Пресвятая Богородице, спаси нас.

Прииде Тобою в мир Господь, Дево Богородице, и чрево адово расторг, смертным нам воскресение дарова: темже благословим Его во веки.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Всю низложив смерти державу Сын Твой, Дево, Своим воскресением, яко Бог крепкий совознесе нас и обожи: темже воспеваем Его во веки.

Песнь 9
Припев: Величит душа моя воскресшаго тридневно от гроба Христа Жизнодавца.

Ирмо́с: Светися, светися, новый Иерусалиме: слава бо Господня на тебе возсия, ликуй ныне, и веселися, Сионе! Ты же, Чистая, красуйся, Богородице, о востании Рождества Твоего.

Припев: Христос новая Пасха, жертва живая, Агнец Божий, вземляй грехи мира.

О, божественнаго! О, любезнаго! О, сладчайшаго Твоего гласа! С нами бо неложно обещался еси быти, до скончания века, Христе, Егоже вернии, утверждение надежды имуще, радуемся.

Припев: Ангел вопияше Благодатней: чистая Дево, радуйся, и паки реку, радуйся! Твой Сын воскресе тридневен от гроба, и мертвыя воздвигнувый, людие, веселитеся.

О, Пасха велия и священнейшая, Христе! О мудросте, и Слове Божий, и Cило! Подавай нам истее Тебе причащатися, в невечернем дни Царствия Твоего.

Богородичны:

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Согласно, Дево, Тебе блажим вернии: радуйся, двере Господня, радуйся граде одушевленный; радуйся, Еяже ради нам ныне возсия свет из Тебе Рожденнаго из мертвых воскресения.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Веселися и радуйся, божественная двере Света: зашедый бо Иисус во гроб, возсия, просияв солнца светлее, и верныя вся озарив, богорадованная Владычице.

Ексапостиларий самогласен
Плотию уснув, яко мертв, Царю и Господи, тридневен воскресл еси, Адама воздвиг от тли, и упразднив смерть: Пасха нетления, мира спасение. (Трижды)

Стихиры Пасхи, глас 5-й:

Стих : Да воскреснет Бог, и расточатся врази Его.

Пасха священная нам днесь показася: Пасха нова святая, Пасха таинственная, Пасха всечестная, Пасха Христос Избавитель: Пасха непорочная, Пасха великая, Пасха верных, Пасха, двери райския нам отверзающая, Пасха всех освящающая верных.

Стих : Яко исчезает дым, да исчезнут.

Приидите от видения жены благовестницы, и Сиону рцыте: приими от нас радости благовещения Воскресения Христова; красуйся, ликуй и радуйся, Иерусалиме, Царя Христа узрев из гроба, яко жениха происходяща.

Стих : Тако да погибнут грешницы от лица Божия, а праведницы да возвеселятся.

Мироносицы жены, утру глубоку, представша гробу Живодавца, обретоша Ангела, на камени седяща, и той провещав им, сице глаголаше: что ищете живаго с мертвыми? Что плачете Нетленнаго во тли? Шедше проповедите учеником Его.

Стих : Сей день, егоже сотвори Господь, возрадуемся и возвеселимся в онь.

Пасха красная, Пасха, Господня Пасха! Пасха всечестная нам возсия. Пасха! Радостию друг друга обымем. О Пасха! Избавление скорби, ибо из гроба днесь яко от чертога возсияв Христос, жены радости исполни, глаголя: проповедите апостолом.

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. И ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Воскресения день, и просветимся торжеством, и друг друга обымем. Рцем, братие, и ненавидящим нас, простим вся воскресением, и тако возопиим: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ, и сущим во гробех живот даровав.

Примечания
[*]Припев к ним: «Пресвятая Богородице, спаси нас», или «Слава…», «И ныне…»

Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ, и сущим во гробех живот даровав. (Трижды )

Господи, помилуй. (40 раз)

Молитвы ко Святому Причащению

И стихи:
Хотя ясти, человече, Тело Владычне,
Страхом приступи, да не опалишися: огнь бо есть.
Божественную же пия Кровь ко общению,
Первее примирися тя опечалившим.
Таже дерзая, таинственное брашно яждь.

Иныя стихи:
Прежде причастия страшныя жертвы,
Животворящаго Тела Владычня,
Сим помолися образом со трепетом:

Молитва 1-я, Василия Великого
Владыко Господи Иисусе Христе, Боже наш, Источниче жизни и безсмертия, всея твари видимыя и невидимыя Содетелю, безначальнаго Отца соприсносущный Сыне и собезначальный, премногия ради благости в последния дни в плоть оболкийся, и распныйся, и погребыйся за ны неблагодарныя и злонравныя, и Твоею Кровию обновивый растлевшее грехом естество наше, Сам, Безсмертный Царю, приими и мое грешнаго покаяние, и приклони ухо Твое мне, и услыши глаголы моя. Согреших бо, Господи, согреших на небо и пред Тобою, и несмь достоин воззрети на высоту славы Твоея: прогневах бо Твою благость, Твоя заповеди преступив, и не послушав Твоих повелений. Но Ты, Господи, незлобив сый, долготерпелив же и многомилостив, не предал еси мя погибнути со беззаконьми моими, моего всячески ожидая обращения. Ты бо рекл еси, Человеколюбче, пророком Твоим: яко хотением не хощу смерти грешника, но еже обратится и живу быти ему. Не хощеши бо, Владыко, создания Твоею руку погубити, ниже благоволиши о погибели человечестей, но хощеши всем спастися, и в разум истины приити. Темже и аз, аще и недостоин есмь небесе и земли, и сея привременныя жизни, всего себе повинув греху, и сластем поработив, и Твой осквернив образ; но творение и создание Твое быв, не отчаяваю своего спасения окаянный, на Твое же безмерное благоутробие дерзая, прихожду. Приими убо и мене, Человеколюбче Господи, якоже блудницу, яко разбойника, яко мытаря и яко блуднаго, и возми мое тяжкое бремя грехов, грех вземляй мира, и немощи человеческия исцеляяй, труждающияся и обремененныя к Себе призываяй и упокоеваяй, не пришедый призвати праведныя, но грешныя на покаяние. И очисти мя от всякия скверны плоти и духа, и научи мя совершати святыню во страсе Твоем: яко да чистым сведением совести моея, святынь Твоих часть приемля, соединюся святому Телу Твоему и Крови, и имею Тебе во мне живуща и пребывающа, со Отцем, и Святым Твоим Духом. Ей, Господи Иисусе Христе, Боже мой, и да не в суд ми будет причастие пречистых и животворящих Таин Твоих, ниже да немощен буду душею же и телом, от еже недостойне тем причащатися, но даждь ми, даже до конечнаго моего издыхания, неосужденно восприимати часть святынь Твоих, в Духа Святаго общение, в напутие живота вечнаго, и во благоприятен ответ на Страшнем судищи Твоем: яко да и аз со всеми избранными Твоими общник буду нетленных Твоих благ, яже уготовал еси любящим Тя, Господи, в нихже препрославлен еси во веки. Аминь.

Молитва 2-я, святого Иоанна Златоустого
Господи Боже мой, вем, яко несмь достоин, ниже доволен, да под кров внидеши храма души моея, занеже весь пуст и пался есть, и не имаши во мне места достойна еже главу подклонити: но якоже с высоты нас ради смирил еси Себе, смирися и ныне смирению моему; и якоже восприял еси в вертепе и в яслех безсловесных возлещи, сице восприими и в яслех безсловесныя моея души, и во оскверненное мое тело внити. И якоже не неудостоил еси внити, и свечеряти со грешники в дому Симона прокаженнаго, тако изволи внити и в дом смиренныя моея души, прокаженныя и грешныя; и якоже не отринул еси подобную мне блудницу и грешную, пришедшую и прикоснувшуюся Тебе, сице умилосердися и о мне грешнем, приходящем и прикасающем Ти ся; и якоже не возгнушался еси скверных ея уст и нечистых, целующих Тя, ниже моих возгнушайся сквернших оныя уст и нечистших, ниже мерзких моих и нечистых устен, и сквернаго и нечистейшаго моего языка. Но да будет ми угль пресвятаго Твоего Тела, и честныя Твоея Крове, во освящение и просвещение и здравие смиренней моей души и телу, во облегчение тяжестей многих моих согрешений, в соблюдение от всякаго диавольскаго действа, во отгнание и возбранение злаго моего и лукаваго обычая, во умерщвление страстей, в снабдение заповедей Твоих, в приложение Божественныя Твоея благодати, и Твоего Царствия присвоение. Не бо яко презираяй прихожду к Тебе, Христе Боже, но яко дерзая на неизреченную Твою благость, и да не на мнозе удаляяйся общения Твоего, от мысленнаго волка звероуловлен буду. Темже молюся Тебе: яко един сый Свят, Владыко, освяти мою душу и тело, ум и сердце, чревеса и утробы, и всего мя обнови, и вкорени страх Твой во удесех моих, и освящение Твое неотъемлемо от мене сотвори; и буди ми помощник и заступник, окормляя в мире живот мой, сподобляя мя и одесную Тебе предстояния со святыми Твоими, молитвами и моленьми Пречистыя Твоея Матере, невещественных Твоих служителей и пречистых сил, и всех святых, от века Тебе благоугодивших. Аминь.

Молитва 3-я, Симеона Метафраста
Едине чистый и нетленный Господи, за неизреченную милость человеколюбия наше все восприемый смешение, от чистых и девственных кровей паче естества рождшия Тя, Духа Божественнаго нашествием, и благоволением Отца присносущнаго, Христе Иисусе, премудросте Божия, и мире, и сило; Твоим восприятием животворящая и спасительная страдания восприемый, крест, гвоздия, копие, смерть, умертви моя душетленныя страсти телесныя. Погребением Твоим адова пленивый царствия, погреби моя благими помыслы лукавая советования, и лукавствия духи разори. Тридневным Твоим и живоносным воскресением падшаго праотца возставивый, возстави мя грехом поползшагося, образы мне покаяния предлагая. Преславным Твоим вознесением плотское обоживый восприятие, и сие десным Отца седением почтый, сподоби мя причастием святых Твоих Таин десную часть спасаемых получити. Снитием Утешителя Твоего Духа сосуды честны священныя Твоя ученики соделавый, приятелище и мене покажи Того пришествия. Хотяй паки прийти судити вселенней правдою, благоволи и мне усрести Тя на облацех, Судию и Создателя моего, со всеми святыми Твоими: да безконечно славословлю и воспеваю Тя, со безначальным Твоим Отцем, и Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Молитва 4-я, его же
Яко на Страшнем Твоем и нелицеприемнем предстояй Судилищи, Христе Боже, и осуждения подъемля, и слово творя о содеянных мною злых; сице днесь, прежде даже не приити дневи осуждения моего, у святаго Твоего Жертвенника предстоя пред Тобою и пред страшными и святыми Ангелы Твоими, преклонен от своея совести, приношу лукавая моя и беззаконная деяния, являяй сия и обличаяй. Виждь, Господи, смирение мое, и остави вся грехи моя; виждь, яко умножишася паче влас главы моея беззакония моя. Кое убо не содеях зло? Кий грех не сотворих? Кое зло не вообразих в души моей? Уже бо и делы содеях: блуд, прелюбодейство, гордость, кичение, укорение, хулу, празднословие, смех неподобный, пиянство, гортанобесие, объядение, ненависть, зависть, сребролюбие, любостяжание, лихоимство, самолюбие, славолюбие, хищение, неправду, злоприобретение, ревность, оклеветание, беззаконие; всякое мое чувство и всякий уд оскверних, растлих, непотребен сотворих, делателище быв всячески диаволе. И вем, Господи, яко беззакония моя превзыдоша главу мою; но безмерно есть множество щедрот Твоих, и милость неизреченна незлобивыя Твоея благости, и несть грех побеждающ человеколюбие Твое. Темже, пречудный Царю, незлобиве Господи, удиви и на мне, грешнем, милости Твоя, покажи благости Твоея силу и яви крепость благоутробнаго милосердия Твоего, и обращающася приими мя грешнаго. Приими мя, якоже приял еси блуднаго, разбойника, блудницу. Приими мя, пребезмерне и словом, и делом, и похотию безместною, и помышлением безсловесным согрешивша Тебе. И якоже во единонадесятый час пришедших приял еси, ничтоже достойно соделавших, тако приими и мене, грешнаго: много бо согреших и осквернихся, и опечалих Духа Твоего Святаго, и огорчих человеколюбную утробу Твою и делом, и словом, и помышлением, в нощи и во дни, явленне же и неявленне, волею же и неволею. И вем, яко представиши грехи моя предо мною таковы, яковы же мною содеяшася, и истяжеши слово со мною о ихже разумом непрощенно согреших. Но Господи, Господи, да не праведным судом Твоим, ниже яростию Твоею обличиши мя, ниже гневом Твоим накажеши мя; помилуй мя, Господи, яко не токмо немощен есмь, но и Твое есмь создание. Ты убо, Господи, утвердил еси на мне страх Твой, аз же лукавое пред Тобою сотворих. Тебе убо единому согреших, но молю Тя, не вниди в суд с рабом Твоим. Аще бо беззакония назриши, Господи, Господи, кто постоит? Аз бо есмь пучина греха, и несмь достоин, ниже доволен воззрети и видети высоту небесную, от множества грехов моих, ихже несть числа: всякое бо злодеяние и коварство, и ухищрение сатанино, и растления, злопомнения, советования ко греху и иные тьмочисленныя страсти не оскудеша от мене. Киими бо не растлихся грехи? Киими не содержахся злыми? Всяк грех содеях, всякую нечистоту вложих в душу мою, непотребен бых Тебе, Богу моему, и человеком. Кто возставит мя, в сицевая злая и толика падшаго согрешения? Господи Боже мой, на Тя уповах; аще есть ми спасения упование, аще побеждает человеколюбие Твое множества беззаконий моих, буди ми спаситель, и по щедротам Твоим и милостем Твоим, ослаби, остави, прости, ми вся, елика Ти согреших, яко многих зол исполнися душа моя, и несть во мне спасения надежды. Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей и не воздаждь ми по делом моим, и не осуди мя по деяниям моим, но обрати, заступи, избави душу мою от совозрастающих ей зол и лютых восприятий. Спаси мя ради милости Твоея, да идеже умножится грех, преизобилует благодать Твоя; и восхвалю и прославлю Тя всегда, вся дни живота моего. Ты бо еси Бог кающихся и Спас согрешающих; и Тебе славу возсылаем со Безначальным Твоим Отцем и Пресвятым и Благим, и Животворящим Твоим Духом ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Молитва 5-я, святого Иоанна Дамаскина
Владыко Господи Иисусе Христе, Боже наш, едине имеяй власть человеком оставляти грехи, яко благ и Человеколюбец презри моя вся в ведении и не в ведении прегрешения, и сподоби мя неосужденно причаститися Божественных, и преславных, и пречистых, и животворящих Твоих Таин, не в тяжесть, ни в муку, ни в приложение грехов, но во очищение, и освящение, и обручение будущаго Живота и царствия, в стену и помощь, и в возражение сопротивных, во истребление многих моих согрешений. Ты бо еси Бог милости, и щедрот, и человеколюбия, и Тебе славу возсылаем, со Отцем, и Святым Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Молитва 6-я, святого Василия Великого
Вем, Господи, яко недостойне причащаюся пречистаго Твоего Тела и честныя Твоея Крове, и повинен есмь, и суд себе ям и пию, не разсуждая Тела и Крове Тебе Христа и Бога моего, но на щедроты Твоя дерзая прихожду к Тебе рекшему: ядый Мою плоть, и пияй Мою кровь, во Мне пребывает, и Аз в нем. Умилосердися убо, Господи, и не обличи мя грешнаго, но сотвори со мною по милости Твоей; и да будут ми святая сия во исцеление, и очищение, и просвещение, и сохранение, и спасение, и во освящение души и тела; во отгнание всякаго мечтания, и лукаваго деяния, и действа диавольскаго, мысленнe во удесех моих действуемаго, в дерзновение и любовь, яже к Тебе; во исправление жития и утверждение, в возращение добродетели и совершенства; во исполнение заповедей, в Духа Святаго общение, в напутие живота вечнаго, во ответ благоприятен на Страшнем судищи Твоем: не в суд или во осуждение.

Молитва 7-я, святого Симеона Нового Богослова
От скверных устен, от мерзкаго сердца, от нечистаго языка, от души осквернены, приими моление, Христе мой, и не презри моих ни словес, ниже образов, ниже безстудия. Даждь ми дерзновенно глаголати, яже хощу, Христе мой, паче же и научи мя, что ми подобает творити и глаголати. Согреших паче блудницы, яже уведе, где обитаеши, миро купивши, прииде дерзостне помазати Твои нозе, Бога моего, Владыки и Христа моего. Якоже ону не отринул еси пришедшую от сердца, ниже мене возгнушайся, Слове: Твои же ми подаждь нозе, и держати и целовати, и струями слезными, яко многоценным миром, сия дерзостно помазати. Омый мя слезами моими, очисти мя ими, Слове. Остави и прегрешения моя, и прощение ми подаждь. Веси зол множество, веси и струпы моя, и язвы зриши моя, но и веру веси, и произволение зриши, и воздыхание слышиши. Не таится Тебе, Боже мой, Творче мой, Избавителю мой, ниже капля слезная, ниже капли часть некая. Несоделанное мое видесте очи Твои, в книзе же Твоей и еще несодеянная написана Тебе суть. Виждь смирение мое, виждь труд мой елик, и грехи вся остави ми, Боже всяческих: да чистым сердцем, притрепетною мыслию, и душею сокрушенною, нескверных Твоих причащуся и пресвятых Таин, имиже оживляется и обожается всяк ядый же и пияй чистым сердцем; Ты бо рекл еси, Владыко мой: всяк ядый Мою Плоть, и пияй Мою Кровь, во Мне убо сей пребывает, в немже и Аз есмь. Истинно слово всяко Владыки и Бога моего: божественных бо причащаяйся и боготворящих благодатей, не убо есмь един, но с Тобою, Христе мой, Светом трисолнечным, просвещающим мир. Да убо не един пребуду кроме Тебе Живодавца, дыхания моего, живота моего, радования моего, спасения миру. Сего ради к Тебе приступих, якоже зриши, со слезами, и душею сокрушенною избавления моих прегрешений прошу прияти ми, и Твоих живодательных и непорочных Таинств причаститися неосужденно, да пребудеши, якоже рекл еси, со мною треокаянным: да не кроме обрет мя Твоея благодати, прелестник восхитит мя льстивне, и прельстив отведет боготворящих Твоих словес. Сего ради к Тебе припадаю, и тепле вопию Ти: якоже блуднаго приял еси, и блудницу пришедшую, тако приими мя блуднаго и сквернаго, Щедре. Душею сокрушенною, ныне бо к Тебе приходя, вем, Спасе, яко иный, якоже аз, не прегреши Тебе, ниже содея деяния, яже аз содеях. Но сие паки вем, яко не величество прегрешений, ни грехов множество превосходит Бога моего многое долготерпение, и человеколюбие крайнее; но милостию сострастия тепле кающияся, и чистиши, и светлиши, и света твориши причастники, общники Божества Твоего соделоваяй независтно, и странное и Ангелом, и человеческим мыслем, беседуеши им многажды, якоже другом Твоим истинным. Сия дерзостна творят мя, сия вперяют мя, Христе мой. И дерзая Твоим богатым к нам благодеянием, радуяся вкупе и трепеща, огневи причащаюся трава сый, и странно чудо, орошаем неопально, якоже убо купина древле неопальне горящи. Ныне благодарною мыслию, благодарным же сердцем, благодарными удесы моими, души и тела моего, покланяюся и величаю, и славословлю Тя, Боже мой, яко благословенна суща, ныне же и во веки.

Молитва 8-я, святого Иоанна Златоустого
Боже, ослаби, остави, прости ми согрешения моя, елика Ти согреших, аще словом, аще делом, аще помышлением, волею или неволею, разумом или неразумием, вся ми прости яко благ и Человеколюбец, и молитвами Пречистыя Твоея Матере, умных Твоих служителей и святых сил, и всех святых от века Тебе благоугодивших, неосужденно благоволи прияти ми святое и пречистое Твое Тело и честную Кровь, во исцеление души же и тела, и во очищение лукавых моих помышлений. Яко Твое есть царство и сила и слава, со Отцем и Святым Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Его же, 9-я
Несмь доволен, Владыко Господи, да внидеши под кров души моея; но понеже хощеши Ты, яко Человеколюбец, жити во мне, дерзая приступаю; повелеваеши, да отверзу двери, яже Ты един создал еси, и внидеши со человеколюбием якоже еси, внидеши и просвещаеши помраченный мой помысл. Верую, яко сие сотвориши: не бо блудницу, со слезами пришедшую к Тебе, отгнал еси; ниже мытаря отвергл еси покаявшася; ниже разбойника, познавша Царство Твое, отгнал еси; ниже гонителя покаявшася оставил еси, еже бе: но от покаяния Тебе пришедшия вся, в лице Твоих другов вчинил еси, Един сый благословенный всегда, ныне и в безконечныя веки. Аминь.

Его же, 10-я
Господи Иисусе Христе Боже мой, ослаби, остави, очисти и прости ми грешному, и непотребному, и недостойному рабу Твоему, прегрешения, и согрешения, и грехопадения моя, елика Ти от юности моея, даже до настоящего дне и часа согреших: аще в разуме и в неразумии, аще в словесех или делех, или помышлениих и мыслех, и начинаниих, и всех моих чувствах. И молитвами безсеменно рождшия Тя Пречистыя и Приснодевы Марии, Матере Твоея, единыя непостыдныя надежды и предстательства и спасения моего, сподоби мя неосужденно причаститися пречистых, безсмертных, животворящих и страшных Твоих Таинств, во оставление грехов и в жизнь вечную: во освящение, и просвещение, крепость, исцеление, и здравие души же и тела, и в потребление и всесовершенное погубление лукавых моих помыслов, и помышлений, и предприятий, и нощных мечтаний, темных и лукавых духов; яко Твое есть царство, и сила, и слава, и честь, и поклонение, со Отцем и Святым Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Молитва 11-я, святого Иоанна Дамаскина
Пред дверьми храма Твоего предстою, и лютых помышлений не отступаю; но Ты, Христе Боже, мытаря оправдивый, и хананею помиловавый, и разбойнику рая двери отверзый, отверзи ми утробы человеколюбия Твоего и приими мя приходяща и прикасающася Тебе, яко блудницу, и кровоточивую: ова убо края ризы Твоея коснувшися, удобь исцеление прият, ова же пречистеи Твои нозе удержавши, разрешение грехов понесе. Аз же, окаянный, все Твое Тело дерзая восприяти, да не опален буду; но приими мя, якоже оныя, и просвети моя душевныя чувства, попаляя моя греховныя вины, молитвами безсеменно Рождшия Тя, и Небесных сил; яко благословен еси во веки веков. Аминь.

Молитва святого Иоанна Златоустого
Верую, Господи, и исповедую, яко Ты еси воистинну Христос, Сын Бога живаго, пришедый в мир грешныя спасти, от нихже первый есмь аз. Еще верую, яко сие есть самое пречистое Тело Твое, и сия самая есть честная Кровь Твоя. Молюся убо Тебе: помилуй мя, и прости ми прегрешения моя, вольная и невольная, яже словом, яже делом, яже ведением и неведением, и сподоби мя неосужденно причаститися пречистых Твоих Таинств, во оставление грехов, и в жизнь вечную. Аминь.

Приходя же причаститься, произноси мысленно эти стихи Метафраста:
Се приступаю к Божественному Причащению.
Содетелю, да не опалиши мя приобщением:
Огнь бо еси, недостойныя попаляяй.
Но убо очисти мя от всякия скверны.

Затем:

И стихи:
Боготворящую Кровь ужаснися, человече, зря:
Огнь бо есть, недостойныя попаляяй.
Божественное Тело и обожает мя и питает:
Обожает дух, ум же питает странно.

Потом тропари:
Усладил мя еси любовию, Христе, и изменил мя еси Божественным Твоим рачением; но попали огнем невещественным грехи моя, и насытитися еже в Тебе наслаждения сподоби: да ликуя возвеличаю, Блаже, два пришествия Твоя.
Во светлостех Святых Твоих како вниду недостойный? Аще бо дерзну совнити в чертог, одежда мя обличает, яко несть брачна, и связан извержен буду от Ангелов. Очисти, Господи, скверну души моея, и спаси мя, яко Человеколюбец.

Также молитву:
Владыко Человеколюбче, Господи Иисусе Христе Боже мой, да не в суд ми будут Святая сия, за еже недостойну ми быти: но во очищение и освящение души же и тела, и во обручение будущия жизни и царствия. Мне же, еже прилеплятися Богу, благо есть, полагати во Господе упование спасения моего.

И еще:
Вечери Твоея тайныя днесь, Сыне Божий, причастника мя приими; не бо врагом Твоим тайну повем, ни лобзания Ти дам, яко Иуда, но яко разбойник исповедаю Тя: помяни мя, Господи, во Царствии Твоем.

Традиция празднования Пасхи в течение сорока дней установлена в память пребывания на земле Иисуса Христа после его Воскресения. Время от светлого Христова Дня до Вознесения, завершающего земное воплощение Спасителя, - совершенно особый период в богослужебном цикле православной церкви и в обыденной жизни христиан. Ритуалы, образы, символические обряды храмовой службы наполняются новым содержанием, раскрывающими перед мирянами бесконечные дали духовного совершенства. В эти светлые дни вместо мольбы о прощении грехов звучат слова о торжестве Спасителя над смертью.

Весь период от Воскресения Христова до Вознесения богослужения проходят по особым правилам, указанным в Триоди - церковной книге трёхпесенных канонов. Перечень определённых текстов, входящих в молитвослов, или молитвенное правило, в пасхальную седмицу предписывает читать вместо утренних, вечерних молитв, повечерия и полунощницы.

Другие особенности молитвословия и .

  1. Готовящиеся к причастию вместо покаянных канонов к Господу Иисусу Христу, пресвятой Богородице читают , Последование ко святому причащению.
  2. Троекратное чтение тропаря Пасхи предшествует всем молитвам, включая благодарственные по причащению, псалтирь при этом не читают.
  3. Земные поклоны класть не следует ни в храме, ни совершая домашнюю молитву (это правило сохраняется до Троицы).

С понедельника второй седмицы возобновляется чтение:

  • обычных утренних и вечерних молитв;
  • канонов к Господу Иисусу Христу, Богородице, Ангелу Хранителю;
  • последования к святому причащению.

До Вознесения продолжают трижды читать пасхальный тропарь вместо молитвы Святому Духу, припев и («Ангел вопияше») - вместо «Достойно есть». По воспоминаниям все седмицы до наступления Вознесения относятся к прославлению воскресшего Христа, ниспославшего Святой Дух апостолам и последователям.

Утреннее молитвенное правило

Наступление светлого Дня Христова, меняя жизненный уклад православного мирянина, вносит отличия и в привычное ежедневное келейное, или домашнее, богослужение. Обычные молитвы, содержащие славословия, благодарения, покаяния и прошения, изменяются с тем, чтобы выразить глубочайшее благоговение перед святым праздником и своё понимание библейских событий, последовавших за Воскресением Христовым.

В православии молитвенную основу часов (краткого богослужения, установленного церковными канонами) составляют псалмы, а также соответствующие текущему дню тропари и кондаки (гимны, раскрывающие значение праздника).

Когда традиционно совершаются часы

(часы, отделяющие от литургии) не читается, как обычно, а поётся. За основу при этом берутся не псалмы, а праздничные песнопения: трижды поют «Христос Воскресе», «Воскресение Христово видевше», затем ипакои (краткий праздничный тропарь), экзапостиларий (завершение канона на утрене), сорок раз «Господи, помилуй» и вновь «Христос Воскресе».

Утреннее правило от Пасхи до Вознесения имеет отличительные особенности только на протяжении светлой седмицы. С началом второй недели по Воскресению Христову православные возвращаются к выполнению обычного утреннего молитвенного правила, включающего в себя три текста: трижды читают «Отче наш» и «Богородице Дево, радуйся», один раз - Символ веры.

Вечернее молитвенное правило

Согласно православной традиции келейно молиться в вечернее время нужно ежедневно. Святая церковь рекомендует читать самые необходимые славословия на грядущую ночь: «Отче наш», кондак Богородице, молитвы Ангелу Хранителю, св. Макария Великого к Богу Отцу, св. Иоанникия.

Пасхальное вечернее молитвенное правило имеет свои особенности: оно заменяется на часы Пасхи, чтобы отметить и выделить этот важнейший для верующих период. При этом текст и последовательность чтения совершенно идентичны Пасхальному утреннему правилу. По прошествии светлой седмицы возобновляют обычные моления по окончании дня.

Однако следует обратить внимание на такую особенность: в вечернее правило от Пасхи до Вознесения включено обращение ко Пресвятому Духу, в то время как «Царю Небесный» заменяется на тропарь «Христос воскресе», несмотря на то, что обе молитвы адресованы одной и той же ипостаси Бога. Объясняется это тем, что любое молитвенное правило построено на опыте церкви, к которому необходимо прислушиваться: святые отцы считают, что молитва Пресвятому Духу в качестве свободного обращения души человека к Богу имеет более личный характер, а «Царю Небесный» всегда было началом общего богослужения.

Празднование Светлого Воскресения Господня продолжается, хоть и с меньшей торжественностью, до отдания Пасхи - богослужения накануне Вознесения. В этот день в храмах при полном освещении служат вечерню и утреню, при открытых царских вратах проходит литургия, звучат стихиры, славословия и приветствия по пасхальному чину, а также песнопения, посвящённые предпразднованию Вознесения.

Традиционно накануне Вознесения проводят последний в цикле пасхальный крестный ход. Так заканчивается сорокадневный период великого праздника, чтобы через год снова явить миру символ вечной жизни.

О молитвенном правиле в дни празднования Святой Пасхи



Во все дни Пасхальной седмицы - первой недели после праздника Воскресения Христова - вместо вечерних и утренних молитв поются или читаются . Они помещены в большинстве молитвословов.

Готовящиеся к Причастию вместо покаянного канона ко Господу Иисусу Христу, канонов ко Пресвятой Богородице и Ангелу Хранителю должны прочитать , а также Последование ко Святому Причащению.

Все молитвословия (в том числе и благодарственные молитвы по Святом Причащении) предваряются троекратным чтением тропаря Пасхи : “Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ, и сущим во гробех живот даровав ”. Псалмы и молитвы с Трисвятого (“Святый Боже…”) по “Отче наш…” (с тропарями после него) при этом не читаются.

Часы Пасхи поются также вместо Повечерия и Полунощницы.

Со второй седмицы по Пасхе вновь начинается чтение обычных утренних и вечерних молитв, а также Правила ко Святому Причащению, включающему каноны ко Господу Иисусу Христу, Пресвятой Богородице, Ангелу Хранителю и Последование ко Святому Причащению.

Однако необходимо обратить внимание на следующие особенности .

До праздника Вознесения Господня , накануне которого совершается отдание праздника Пасхи, вместо молитвы Святому Духу (“Царю Небесный …”) трижды читается тропарь Пасхи (“Христос воскресе из мертвых…”).

Так же от понедельника Первой седмицы по Пасхе до Вознесения: вместо молитвы «Достойно есть» , читается:

«Ангел вопияше Благодатней : Чистая Дево, радуйся! И паки реку: радуйся! Твой Сын воскресе тридневен от гроба и мертвыя воздвигнувый; людие, веселитеся!
Светися, светися, новый Иерусалиме, слава бо Господня на тебе возсия. Ликуй ныне и веселися, Сионе. Ты же, Чистая, красуйся, Богородице, о восстании Рождества Твоего».

От Вознесения же до дня Святой Троицы молитвословия начинаются с Трисвятого (“Святый Боже…”) - молитва Святому Духу (“Царю Небесный…”) не читается и не поется до праздника Святой Троицы. До дня Святой Троицы отменяются и земные поклоны.

Полное собрание и описание: молитва пасхальная седмица для духовной жизни верующего человека.

Молитвы в пасхальный период. Часы Пасхи

Часы святой Пасхи при богослужении в Храме

Часы, отделяющие пасхальную Заутреню от Литургии, проходят для многих незамеченными, потому что не читаются, как обычно, а поются, и состоят не из псалмов (составляющих их основу), а из избранных пасхальных песнопений, легко узнаваемых на слух.

Равным образом и другие богослужения Пасхи и всей Светлой седмицы (т. е. до следующего воскресенья) состоят почти исключительно из пения (за исключением чтения Апостола и Евангелия, иерейских возгласов и дьяконских ектений). Вообще же чтение Псалтири, сборника древнееврейских религиозных гимнов и молитв, упраздняется на всю Светлую неделю потому, что «сень ветхозаветная не имеет уже места при лучезарном сиянии новозаветной благодати».

Келейные молитвы в пасхальный период

По давней традиции обычные утренние и вечерние молитвы заменяются в Светлую Седмицу пасхальными часами. Все часы: 1-ый, 3-ий, 6-ой, 9-ый – совершенно одинаковые и читаются одинаково. Это последование Пасхальных Часов содержит основные пасхальные песнопения. Начинается, конечно, «Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав», «Воскресение Христово видевше…» трижды поется, затем поются ипакои, экзапостиларий и так далее. Это последование по времени прочтения гораздо короче, чем обычное утреннее и вечернее правило. Обычные молитвы, которые содержат и покаянного характера молитвы, и другого рода, все заменяются пасхальными песнопениями, которые выражают нашу радость от этого великого события.

Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав. (Трижды )

Во время светлой седмицы вместо утренних и вечерних молитв читаются

Светлана Бердник Рождение нового дня

Часть 6 – Молитвы в пасхальный период. Часы Пасхи

Часть 5 – Молитвы в пасхальный период. Часы Пасхи

О молитвенном правиле в дни празднования Святой Пасхи

Со дня Святой Пасхи во все дни Светлой седмицы (первой седмицы Пасхи) вместо вечерних и утренних молитв (молитвенного правила) поются или читаются Часы Пасхи. Часы Пасхи поются также вместо Повечерия и Полунощницы. Читаются Часы Пасхи до утра субботы Светлой седмицы включительно.

Со дня Святой Пасхи до праздника Вознесения Господня (40 дней) все молитвословия (в том числе и благодарственные молитвы по Святом Причащении) предваряются троекратным чтением тропаря Пасхи: « Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ, и сущим во гробех живот даровав» . Далее читается Трисвятое . С Вознесения до Троицы (10 дней) все молитвословия начинаются с Трисвятого .

Со дня Святой Пасхи до Дня Святой Троицы (50 дней) молитва «Царю Небесный, Утешителю» не читается.

Со дня Святой Пасхи до праздника Вознесения Господня (40 дней): молитва «Достойно есть» заменяется на:

«Ангел вопияше Благодатней: Чистая Дево, радуйся! И паки реку: радуйся! Твой Сын воскресе тридневен от гроба и мертвыя воздвигнувый; людие, веселитеся! Светися, светися, новый Иерусалиме, слава бо Господня на тебе возсия. Ликуй ныне и веселися, Сионе. Ты же, Чистая, красуйся, Богородице, о восстании Рождества Твоего» .

От Вознесения до дня Святой Троицы обе эти богородичные молитвы не читаются (10 дней)

На Светлой седмице каноны Покаянный, Богородице и Ангелу-Хранителю заменяются каноном Пасхи.

В «Правиле ко св Святому Причащению» (М., 1893) говорится: Ведомо буди, яко во Светлую седмицу Пасхи вместо вечерних и утренних молитв поются часы Пасхи, вместо же канона Господу Иисусу и Параклисиса Богоматери чтется канон Пасхи с Богородичнами его, прочии же, по днем седмицы. опускаются». Последование ко Святому Причащению и молитвы по Причащении предваряются троекратным чтением тропаря: «Христос воскресе из мертвых…»; псалмы и Трисвятое (с тропарями посте него) при этом не читаются .

Со дня Святой Пасхи до дня Святой Троицы отменяются земные поклоны (50 дней).

Общие замечания к богослужению от Фоминой Недели до отдания Пасхи (из Богослужебных указаний)

1) От Недели Фоминой до отдания Пасхи все церковные службы и требы предваряются троекратным пением или чтением тропаря «Христос воскресе из мертвых…» (см. также в п. 5).

2) На всено́щном бдении «Христос воскресе из мертвых…» (трижды) поется, по традиции, вместо «Прииди́те, поклони́мся…» и после «Благословение Господне на вас…», перед началом шестопсалмия (ср.: п. 5).

3) На воскресном всенощном бдении, по окончании стихир Пасхи на стиховне вечерни, поется тропарь «Христос воскресе из мертвых…» (единожды): он входит в последнюю стихиру, являясь ее заключением.

4) На Литургии «Христос воскресе из мертвых…» (трижды) поется после «Благословено Царство…».

Примечание. Обычно в начале всенощного бдения и Литургии священнослужители поют тропарь 2 раза полностью, а в 3-й раз – кончая словами: «…смертию смерть поправ», а певцы заканчивают: «И сущим во гробе́х живот даровав». В некоторых храмах тропарь «Христос воскресе…» (единожды) поют священнослужители, а затем (по единожды) повторяют его оба хора. Перед шестопсалмием обычно «Христос воскресе…» все три раза поет хор.

5) «Христос воскресе из мертвых…» (трижды) читается в начале часов, вечерни, повечерия, полунощницы и утрени: на 3-м, 9-м часах, повечерии и полунощнице – вместо «Царю Небесный…», а на 1-м, 6-м часах и вечерне (если непосредственно перед ее началом прочитан 9-й час), по традиции, вместо «Прииди́те, поклони́мся…».

Примечание. Помимо данной, наиболее распространенной практики, существуют еще следующие традиции, касающиеся исполнения тропаря Пасхи на службах суточного круга в послепасхальный период. По одной из них, на 1-м, 6-м часах и вечерне тропарь Пасхи не отменяет текст «Приидите, поклонимся…», а предваряет его. По другой традиции, «Христос воскресе…» не произносится в начале присоединяемых служб (напр., вечерни, 1-го и 6-го часов), на них читается только «Приидите, поклонимся…».

6) На Литургии «Христос воскресе из мертвых…» поется (единожды) вместо «Ви́дехом Свет Истинный…». Входное: «Прииди́те, поклони́мся… воскресый из мертвых…».

7) В конце Литургии, по возгласе: «Слава Тебе, Христе Боже, Упование наше, слава Тебе», певцы поют: «Христос воскресе из мертвых…» (трижды). На всех прочих службах после возгласа: «Слава Тебе, Христе Боже, Упование наше, слава Тебе» окончание по обычаю. Отпуст на всех службах начинается словами: «Воскресый из мертвых…».

8) В воскресенье, по отпусте Литургии, по древнему обычаю, иерей трижды осеняет народ Крестом и возглашает: «Христос воскресе!», как и в дни Светлой седмицы. Певцы поют заключительное «Христос воскресе из мертвых…» (трижды), «И нам дарова живот вечный, покланя́емся Его тридневному Воскресению» (единожды). По седмичным дням осенения Святым Крестом не бывает.

9) Тропарь «Христос воскресе из мертвых…» поется также в начале молебнов, панихид, Крещения, отпевания и других треб.

10) «Царю Небесный…» не читается и не поется до дня Святой Троицы.

11) Службы случившихся святых во все воскресные дни Святой Пятидесятницы (кроме вмч. Георгия, ап. Иоанна Богослова, свт. Николая, свв. равноапостольных Константина и Елены, храмовых и полиелейных праздников) не соединяются с воскресной службой, а совершаются на повечериях вместе с каноном Богородицы из Октоиха и трипеснцами Цветной Триоди (помещены в приложении Триоди).

12) «Воскресение Христово видевше…» на воскресной утрене поется трижды, а в прочие дни на утрене, перед 50-м псалмом, единожды.

13) Канон Пасхи поется на воскресной утрене в Недели жен-мироносиц, расслабленного, о самаряны́не и о слепом, со всеми тропарями и Богородичнами, без заключительного «Христос воскресе из мертвых…» по каждой песни и без припевов на 9-й песни канона. В седмичные дни (на будничных службах) канон Пасхи петь не положено. В Неделю Антипасхи и в праздники с великим славословием положено петь на катавасию ирмосы Пасхи (кроме Преполовения и его отдания).

14) Во все Недели (т. е. воскресенья) до отдания Пасхи на воскресной утрене «Честнейшую» не поется. Каждение храма на 9-й песни канона совершается.

15) Ексапостиларий «Плотию уснув…» поется на воскресной утрене в Недели, когда полагается канон Пасхи.

16) На 1-м часе во все дни от Недели Фоминой до Вознесения принято вместо «Взбранной Воеводе…» петь кондак Пасхи, глас 8-й: «Аще и во гроб…».

17) На Литургии, во все дни до Вознесения, кроме праздника Преполовения и отдания его, поется задостойник: «Ангел вопияше…» и «Светися, светися…».

18) Причастен Пасхи «Тело Христово приими́те…» поется во все дни до отдания Пасхи, кроме седмицы Фоминой и Преполовения с попразднством.

19) Земные поклоны до дня Святой Троицы Уставом отменяются.

1. В последовании понедельника 2-й седмицы начало утрени показано такое: «Слава Святей, и Единосущней…», «Христос воскресе…» (трижды). И «а́бие» (тотчас) по «Христос воскресе…» – «Слава в вышних Богу» и обычное шестопсалмие. При этом замечено, что такое начало утрени должно быть «даже до Вознесения».

2. См.: Валентин, иером. Дополнения и поправки к книге протоиерея К. Никольского “Пособие к изучению Устава Богослужения Православной Церкви”. 2-е изд., доп. М., 1909. С. 19.

3. См.: Розанов В. Богослужебный Устав Православной Церкви. С. 694.

4. См.: Розанов В. Богослужебный Устав Православной Церкви. С. 676. Существует мнение, что «Христос воскресе…» в начале 1-го часа читается только в том случае, если на утрене был отпуст; после вседневной утрени 1-й час, согласно данной точке зрения, как присоединяемая служба, начинается сразу с «Приидите, поклонимся…» (см.: Михаил, иером. Литургика: Курс лекций. М., 2001. С. 196).

Вопрос священнику. Светлая седмица

Что такое артос и как его следует употреблять?

Артос - это особым образом приготовленный церковный хлеб, внешне похожий на большую просфору. Значение этого хлеба для христиан определяется самим чином его освящения. По окончании ночной Пасхальной службы перед царскими вратами полагается артос, совершается каждение, священник читает особую молитву на освящение артоса и окропляет его святой водой «в честь, и славу, и в воспоминание Воскресения» Господа нашего Иисуса Христа.

Артос не просто посвящается Господу, но знаменует собой невидимое присутствие среди молящихся Самого Христа. Этот обычай сохраняется в Церкви от апостольских времен, когда после Вознесения Иисуса Христа апостолы, собираясь на общую трапезу, оставляли центральное место незанятым и полагали перед ним хлеб, ясно выражая веру в слова Спасителя: где двое или трое собраны во имя Мое, там Я посреди них (Мф. 18, 20).

Также в молитве на освящение артоса священник, призывая благословение Божие на артос, просит Господа об исцелении недугов, о даровании здравия вкушающим святой артос. В течение всей Светлой Седмицы артос пребывает напротив Царских врат алтаря и ежедневно износится на Пасхальные крестные ходы. В Светлую субботу, а также в первое воскресенье после Пасхи, которое называется Антипасха, после литургии артос раздробляют и раздают верующим.

Употребление артоса, который является символом самого насущного для нас хлеба - Христа Спасителя, должно быть для христианина правилом благочестия. Артос - святыня, и наряду с крещенской водой - агиасмой, является благодатной помощью во время телесных и душевных недугов. Принеся артос домой, нужно хранить его с благоговением так же, как и просфоры: подсушив, положить в коробочку или банку, поставить под иконами или в чистом месте и вкушать по необходимости натощак, запивая святой водой.

Надо только помнить о том, что самое главное в жизни христианина - причащение Святых Христовых Тайн - ни артос, ни крещенская вода заменить не могут.

Правда ли, что на Светлой седмице не читают утренние и вечерние молитвы (и когда следует снова их читать)? Как на Светлой готовиться ко Причастию? Можно ли причащаться ежедневно?

Светлая седмица - совершенно особое время в богослужебной жизни Церкви, а также в обыденной жизни христиан. Многократное повторение на службах слов о победе Христа над смертью как бы погружает человека в состояние радостного возбуждения, которое в каком-то смысле даже мешает сосредоточиться на чем-либо другом. «Ныне вся исполнишася света, небо же и земля и преисподняя: да празднует убо вся тварь восстание Христово, в немже утверждается»,- это тропарь Пасхального канона, который каждый вечер поется в течение Светлой седмицы.

Читаемые христианами в течение всего года утренние и вечерние молитвы наполнены более покаянными чувствами, прошениями о прощении грехов и ниспослании сил для ежедневной борьбы со страстями и искушениями. Эти чувства, обычные для тех, кто старается жить духовной жизнью, на Пасху никуда не исчезают, но свет Воскресения Христова заполняет собой все - «и небо, и землю, и преисподнюю». Поэтому-то Церковь отлагает на время эти покаянные молитвословия и предлагает христианам и в домашней молитве совершать прославление Христовой победы над смертью.

Начиная с понедельника Светлой седмицы до утра Светлой субботы включительно вместо вечерних и утренних молитв читаются «Часы Пасхи», а вместо правила ко причастию - Пасхальный канон и стихиры Пасхи (все эти Пасхальные молитвы есть в молитвословах) и последование ко Святому Причащению (канон и молитвы ко Причастию). Если же человек хочет подготовиться ко Причастию в первое воскресенье после Пасхи, то уже читаются положенные три канона, утренние и вечерние молитвы и последование ко Причащению.

Что касается поста перед причащением на Светлой седмице, то, несмотря на уставные указания о его отмене, общепринятая практика все же рекомендует поститься один день. Это не является нарушением устава, но необходимой подготовительной аскетической мерой, особенно для тех, кто причащается нерегулярно.

Относительно ежедневного причащения на Светлой седмице, каждый должен решить этот вопрос со своим духовником. Это зависит от степени воцерковленности человека, образа его жизни и многих других причин. Причаститься на Светлой седмице за литургией, совершаемой по пасхальному чину, было бы полезно для теснейшего приобщения к Пасхальной радости.

Почему после Пасхи не читаются молитвы «Царю Небесный» и «Достойно есть»? И какие молитвы надо читать перед едой?

Светлая седмица вносит изменения во внешние правила благочестия, не умаляя их, но как бы давая нам возможность хоть немного прочувствовать слова Христа: «Я уже не называю вас рабами, ибо раб не знает, что делает господин его; но Я назвал вас друзьями, потому что сказал вам все, что слышал от Отца Моего» (Ин. 15, 15). Например, отменяются вообще все земные поклоны, как в храме, так и во время домашней молитвы. Это вовсе не означает, что мы не готовы приклониться перед Господом, но напоминает нам о том, к какому общению с Ним мы призваны.

В начале всех молитвословий в период до отдания Пасхи молитва «Царю Небесный» заменяется на троектратное «Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав». Это связано с тем, что, начиная со Страстной седмицы, мы следуем за евангельским повествованием и сопереживаем апостолам, ученикам Христовым. По Воскресении Он многократно являлся ученикам, беседовал с ними и давал наставления, одно из которых звучит так: надлежало пострадать Христу, и воскреснуть из мертвых в третий день, и проповедану быть во имя Его покаянию и прощению грехов во всех народах, начиная с Иерусалима. Вы же свидетели сему. И Я пошлю обетование Отца Моего на вас; вы же оставайтесь в городе Иерусалиме, доколе не облечетесь силою свыше (Лк. 24, 46-49). Здесь Господь говорит о грядущем сошествии Духа Святого на апостолов и рождении Церкви Христовой. Поэтому в период до Троицы мы, вместе с апостолами, не призываем Духа Святого: «прииди и вселися в ны»,- но находимся, по слову Господа, в ожидании «облечения силою свыше».

По окончании всех молитв, как и положено в большие праздники, вместо «Достойно есть» читается или поется задостойник, который на Пасху является ирмосом девятой песни пасхального канона: «Светися, светися новый Иерусалиме…». Также и обычные молитвы перед и после вкушения пищи заменяются на троекратное «Христос Воскресе из мертвых…» и задостойник Пасхи соответственно.

Священник Алексей Хотеев, настоятель прихода в честь св. .

31.10.2017 | Отзывов нет

  • Помощь детям, находящимся в социа.

    Сергей Александрович Рачинский (1833 – 1902), российский ученый, .

    18.10.2017 | Отзывов нет

  • Вероисповедание Франциска Скорины

    В юбилейный год 500-летия выхода в свет библейских книг, изданных.

    04.10.2017 | Отзывов нет

  • Рождество Пресвятой Богородицы

    29.08.2017 | Отзывов нет

  • Преображение Господне

    Преображение Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа 19 .

    16.08.2017 | Отзывов нет

  • А.С.Пушкин о святителе Георгии Ко.

    К 300-летию со дня рождения святителя Георгия Конисского.

    11.07.2017 | Отзывов нет

  • Собор Белорусских святых

    13.06.2017 | Отзывов нет

  • Троица. Об истории праздника и це.

    Святая Троица – один из самых необычных православных праздников. .

    Спаси Господи! Просветили. Сегодня понедельник светлой седмицы, а я столько, оказывается неправильно молитв читала. Спасибо вам за статью.

    Действительно очень интересная статья.У нас в нашем соборе такие добрые и отзывчивые священники,к которым можно обратиться с любым вопросом,спасибо им за это.Да и все служители нашего собора просто прекрасные и чуткие,а хор-это просто чудо!Я во многих была храмах,но красота и величие нашего собора превосходит.Спаси Господи!

    Войти, чтобы написать отзыв.

    Белорусская Православная Церковь Борисовская епархия

    Как молиться после Пасхи?

    Готовящиеся к Причастию вместо покаянного канона ко Господу Иисусу Христу и канона ко Пресвятой Богородице должны прочитать канон Пасхи, а также Последование ко Святому Причащению.

    От пн. Первой седмицы по Пасхе до Вознесения: «Христос воскресе из мертвых» 3 раза.

    От Вознесения до Пасхи: «Достойно есть»;

    От пн. Первой седмицы по Пасхе до Вознесения: Ангел вопияше Благодатней: Чистая Дево, радуйся! И паки реку: радуйся! Твой Сын воскресе тридневен от гроба и мертвыя воздвигнувый; людие, веселитеся!

    Светися, светися, новый Иерусалиме, слава бо Господня на тебе возсия. Ликуй ныне и веселися, Сионе. Ты же, Чистая, красуйся, Богородице, о восстании Рождества Твоего.